woensdag 12 januari 2011

Marketing voor de verhuurmakelaar

Iedereen heeft de laatste tijd wel iets te melden over web 2.0. marketing 2.0 en makelaar 2.0, maar waar staat dit nu voor.

Het fenomeen 2.0 is begonnen ergens in 2006 met het ontstaan van de platforms voor sociale media, die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit onze samenleving. De nieuwe vormen van het onderhouden van onderlinge contacten schept direct nieuwe mogelijkheden en daardoor kansen voor marketing.
Nu is het niet zo dat alles wat gevolgd wordt door 2.0 ook direct nieuw en daardoor goed is. Het gaat er meer om hoe je er mee omgaat als ondernemer en in ons geval als verhuurmakelaar.

2.0 staat voor interactie en ten dele ook voor sturing door de gebruiker en bezoeker. Hierdoor ontstaat een nieuwe stroming die niet meer geheel te beïnvloeden is door de marketing bureaus. Op internet wordt nu volop gediscussieerd, bekritiseerd maar ook aanbevolen en doorverwezen. Hierdoor ontstaan onder andere hypes en trends vanuit de gebruikers.

De bestaande marketing methoden voldoen dus niet meer. Het gaat niet meer primair om meer bezoekers te krijgen voor je website. Alles draait om de gunst van de mensen die actief op internet aanwezig zijn. Zij signaleren zelf of een bedrijf iets nieuws te melden heeft, een nieuw product of dienst op de markt zet. Daarnaast wordt veelvuldig gezocht naar gratis diensten en hulpmiddelen. Deze krijgen veel aandacht van het publiek en worden daardoor ook veelvuldig onder elkaar aanbevolen. Het uiteindelijke resultaat is dus meer aandacht voor het betreffende bedrijf en daardoor toch meer bezoekers en betere kans op succes.

Wat betekent dit nu voor de gemiddelde verhuurmakelaar? Stop met veel geld uitgeven aan advertenties op het internet. In een moeizame markt waar veel makelaars trachten op de eerste plek te komen, drijven wij met zijn allen de prijs op en uiteindelijk wordt Google er rijker van.
Dus maak een nieuw marketing en mediaplan en verdeel zowel je reclame budget als de menselijke inspanningen. Wat maakt jouw bedrijf uniek, wat heb je te melden en wat wil en kan je delen met het grote publiek. Kijk dan welke sociale media voor jouw bedrijf belangrijk kunnen zijn en ga daar eerst eens voorzichtig proefdraaien. Voorheen betaalde je gewoon een reclamebureau voor hun diensten en was je zelf weinig tijd kwijt. Het inzetten van sociale media gaat vooral over tijd. Onderschat het niet, het vraagt een voortdurende inspanning om actief en zichtbaar te blijven.

Netwerkwonen.nl maakt al een tijdje met wisselend succes gebruik van sociale media. Onze weblog wordt redelijk gelezen en veel artikelen die daar geplaatst worden staan nu ook op andere sites met een weblog. Daarnaast gebruiken wij Twitter voor korte berichten en nieuwe huurwoningen. Op het zakelijke vlak gebruiken wij Linkedin en proberen actief aanwezig te zijn in de vele groepen op ons vakgebied.

Verder zetten wij meerdere websites in die geen huurwoningen of diensten aanbieden maar gratis informatie verschaffen zoals het onlangs gelanceerde Dutch Expat Centre als service voor onze expat cliënten.
Het inzetten van de sociale media als onderdeel van een goede marketing mix is inmiddels bijna een dagtaak geworden. De toekomst zal uitwijzen of dit een verstandige keuze is. Maar je weet pas of iets vruchten afwerpt als je het probeert.

Tenslotte, het moeilijkste deel, probeer de gebruikers op het internet te betrekken bij al je publicaties. Interactie is van groot belang en blijf luisteren naar hun opmerkingen en doe daar weer je voordeel mee.